SE GALLERI MED GRAFIKEN HÄR




Om DGA (digital graphic art) / Museum Art Print

 

Tiden går och nya tekniker utvecklas.
Inom konsttrycken har inte tiden heller stått still, utan även om många gamla tekniker håller sig vid liv så utvecklas också nya.
Utöver mina originalarbeten inom skulptur, måleri och teckning mm så trycker jag också grafik.
Dels så tryckte jag med litografiskt stentryck i Norge och dels med litografi i Sverige som mest liknade reprotryck i tekniken.
Under 2011 övergick jag till det som kallas "Gicléeprint" eller "digitalt graphic " och som görs genom dator och specialskrivare. Jag var till en början orolig att publiken skulle vara skeptisk till detta, men märkte snabbt att det var de inte alls, men vissa undrar ändå om detta kan vara av samma konstnärliga och tekniska kvalitet och var gränserna går för om det skall räknas till originalkonst. Därför vill jag gärna förklara varför jag har valt att gå över till den tekniken.

 

Först en beskrivning av hur processen går till:

Precis som tidigare är det idén som till stor del bär mina bilder, så först tänker och skissar jag tills jag har hittat idén och känslan som jag vill uttrycka och dela.

Därefter öppnar jag ritprogrammet i min dator och börjar teckna upp bilden.

Jag har en Wacom ritplatta där jag kan teckna rakt på skärmen som är superkänslig för hur hårt och snabbt jag tecknar.

Känslan i denna ritplattan liknar väldigt mycket en papperskänsla och resultatet med de penslarna som jag har skapat själv går nästan inte att skilja från en teckning som jag gör direkt på papper. Men precis som med all annan grafik så tecknar man inte på slutresultatet utan på ett tryckmedium; kopparplåt, sten, plastfilm eller som nu på en ritplatta.

Precis som när jag trycker litografier så gör jag lager på lager med olika färger och jag kan göra mina egna specialpenslar med kaffespill, penselsprut, tapetmönster eller palettkniv.
När jag är nöjd med resultatet trycker jag ut det i printern.

Denna skrivaren är en av tre modeller (när vi sökte upp vår) som räknas som konsttrycksskrivare eftersom de skriver ut med pigment av hög åldersbeständig kvalité, i vårt fall med 12 olika färgpatroner.
Vi använder en Canon 8300 och 310gr papper från Hanemühle.


Tekniken är ganska dyr både vad gäller utrustning, pigmentbläck och papper, och det är inte där fördelarna ligger, utan helt i den konstnärliga friheten och möjligheten att nå ett riktigt bra resultat som motsvarar mina mål.

 

Det är viktigt för mig att man kan skilja mellan en vanlig datautskrift och ett originalkonsttryck. Det är några saker som är viktiga att ta hänsyn till och det som brukar räknas som skillnaderna är följande faktorer:

 

Begränsad upplaga
Precis som med alla andra grafiska metoder är det viktigt att upplagan är begränsad och att det är tydligt vilken upplaga som finns. På varje tryck skall det stå hur stor upplagan är och vilket tryck den aktuella bilden är i upplagan.

 

Originalbild
Ett av de viktiga kriterierna brukar anses vara att bilden är gjord i datorn i original. D.v.s. att en bild som scannas in och sedan trycks med Gicléeprint inte räknas som ett originaltryck utan som en reproduktion.
Mina bilder är i alla delar originalgjorda i datorn.

 

Kvalité
Som med all annan konst skall man kunna förvänta en hög kvalité i materialen som försäkrar en lång livslängd. Därför är det viktigt att både pigment och papper är utprovade med mycket höga krav på åldersbeständighet.


Jag använder Canons pigmenterade Lucia EX bläck och Hanemüle papper.
För mer information om hållbarheten se Wilhelm research instituts undersökningar på: http://www.wilhelm-research.com/

 

Fördelar för mig:

Jag tycker mycket om att trycka traditionell litografi. Inte minst är spänningen i stressen på tryckeriet taggande, men också känslan av att fortsätta en lång tradition.
Samtidigt är den konstnärliga friheten mycket större med Gicléeprint eftersom jag själv väljer färger istället för att en tryckare blandar till dem.
Jag kan också använda ett obegränsat antal färger och få en mycket större känslighet i linjerna än med stentryck.
Att trycka Gicléeprint är dyrare än stenlitografi i större upplagor men billigare i små upplagor. Därför ger det mig en större frihet att prova fler olika motiv och trycka upp upplagan efterhand som de säljs. Det är också en inspirerande tanke att ligga i den tekniska framkanten som konstnär nu när tillgängligheten till avancerat skapande är tekniskt tillgängligt för så många.

 

Örjan Righard 2011-11-10

www.askart.se